تعزیه یک هنر آیینی و مقدس است
رئیس حوزه هنری کرمان گفت: تعزیه یک هنر آیینی و مقدس است و همه رشتههای هنری را از جمله هنرهای نمایشی، خوشنویسی، موسیقی و مجموعه هنرهای تجسمی را در درون خود جای داده است.
عباس سالاری با اشاره به ثبت ملی تعزیه در سال گذشته اظهار داشت: مفتخریم که صاحب یک هنر کاملاً ایرانی و اسلامی به نام تعزیه در دنیا هستیم.
وی با بیان اینکه اجرای هنر تعزیه بسیار در کشور گسترش و تعمیم یافته است، افزود: گسترش تعزیه در کرمان به قدری اتفاق افتاده که بین ایام عزای محرم که اوج برگزاری مراسم تعزیه است تا سایر ایام عزای اهل بیت (ع) تفاوتی احساس نمیشود.
سالاری تعزیه را یک هنر آیینی و مقدس دانست و افزود: تعزیه همه رشتههای هنری را از جمله هنرهای نمایشی، خوشنویسی، موسیقی و مجموعه هنرهای تجسمی را در درون خود جای داده است.
وی تصریح کرد: بسیاری از موسیقیدانان مطرح کشور معتقد هستند که اگر موسیقی اصیل ایرانی تا کنون حفظ شده است و هنوز وجود دارد، مدیون تعزیه است.
رئیس شورای تعزیه استان کرمان با بیان اینکه هنر اسلامی تعزیه، سینه به سینه و با حمایت کاملا مردمی حفظ شده است، عنوان کرد: مردم با حضور بسیار با شکوهی از مجالس تعزیه استقبال میکنند که نشانگر عزت و شکوه این هنر کاملاً اسلامی است.
وی با اشاره به برگزاری نخستین سوگواره تعزیه روستای دهزیار این حرکت را نقطه عطفی در راستای ارتقای سطح کیفی و تکنیکی تعزیه و تعزیهخوانان در منطقه چترود دانست.
سالاری خاطرنشان کرد: منطقه چترود و روستای دهزیار از خاستگاههای تعزیه در استان کرمان به شمار میروند و نمیتوان از تعزیه کرمان نام برد اما اشارهای به اجرای خوب گروههای تعزیه منطقه چترود نداشت.
یادداشت روز
وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است
برای برپایی کیفیتر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمیدهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانهای مرکزی بهصورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دورههای مختلف جشنواره بهطور فعالتری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاههای توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان میشود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.
بسیاری از از آثار راهیافته به چنین جشنوارههایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آنها به جشنوارههای مختلف راه یافتهاند، درحالی که میتوان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاستگذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنوارهها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار میکند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیقتر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.
تناسب آثار با ماموریتهای محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاکها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاستها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیباییشناسی ارزیابی و داوری میشوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و بهواسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استانها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.
کشف استعدادهای جوان و هدایت آنها مهمترین رسالت جشنوارههای هنری است. اگر برپایی این جشنوارهها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر بهمنزله یک کار نمایشی است، اما اگر بهصورت کیفیتر و دائمیتر باشد، میتوان استعدادهای زیادی را در تمام حوزههای مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.
تولیدات مراکز استان
- راه یابی 50 اثر تجسمی از قزوین به چهارمین جشنواره آثار و تولیدات
- حضور فعال هنرمندان رشته خوشنویسی حوزه هنری استان اصفهان در جشنواره تولیدات
- حضور دو نقاش مشهدی در جشنواره تولیدات استاني
- راهیابی آثار هنرمندان خوشنویس حوزه هنری خراسان رضوی به جشنواره تولیدات
- حضور 55 اثر از آثار هنرمندان حوزه هنری خراسان رضوی در بخش تجسمی جشنواره تولیدات
مصاحبه و گفتگو
- تولیدات دفاتر ادبیات پایداری منبع الهامی برای آفرینشهای هنری در رشتههای دیگر
- همّ و غمّ حوزههنری رونقبخشیدن به تولید است
- ادبیات پایداری، تاریخ پیش روی ما را تغذیه میکند
- آثار تولید شده در جشنواره تولیدات منطبق با سیاستهای حوزه هنری باشد
- ارزیابی و انتقاد از آثار باعث رشد و تولید بهتر آن خواهد شد


